onsdag, december 9

7 cm plus ben

Så har man varit på ultraljud. Och hjärtat slog. Puh!
En livlig liten rackare. Den här rörde sig mer under den timme som ultraljudet tog än lilla fröken M gjorde under hela graviditeten. Jag såg hur den förde handen till munnen flera gånger.
7 cm från rumpa till huvud och så lite ben på det. Det är ju ganska mycket barn, det. Vecka 13 är jag tydligen i nu och beräknat leveransdatum är 13 juni. En liten tvilling (vad nu det innebär. Har både en syster och en mamma som är tvilling, men de är inte särskilt lika.). Dessutom är jag övertygad att jag inte får gå hela vägen.
Orsaken till undersökningen var att ta fram risken för kromosomproblem hos barnet.
De räknar ihop min riskfyllda ålder med värdet från ett blodprov (som jag tog för några veckor sedan) plus spalten (en vätskeansamling i nacken som är extra stor på bland annat mongoloida barn just i dessa veckor). Har man en risk högre än 1 på 300 erbjuds man ett fostervattensprov som säkert kan avgöra hur det ligger till.
Min ålder ger en risk på 1 på 150 redan. Med blodprovet ökade min risk till 1 på 80. Ultraljudet var ok.
Nu har jag fått tjocka broschyrer att läsa igenom och en tid med en superbra läkare på fredag.
Måste nog prata igenom mina alternativ och hur mina andra kassa värden påverkar resultatet på det här. Och om ett fostervattenprov (som är en risk i sig och kan orsaka missfall och andra hemskheter) faktiskt visar att barnet har kromosomfel; vad gör jag då?
VAD gör jag då? BLÄ! Det finns lite att fundera på... Igen...

1 kommentar:

Snokis sa...

Oj. Först, när jag såg bilden, tänkte jag det är ju Pingu. Sen läste jag också. Jobbigt med ökad risk! Hör gärna av dig om du vill prata igenom situationen. Kram!