lördag, december 5

Om ni är i Göteborg...

...och är lite sugna på att få en sån där härlig julstämning i kroppen; förvänta er inte att få den genom att vandra på Avenyn.
Min mor var så spänd på att få visa mig hur fantastiskt Göteborg stad dekorerar, för förra året var det visst något i hästväg hur fint allt var. Hon känner nog att hon måste ta i, för vi är båda överens om att min hemstad är en riktig fena på det där oavsett högtid.
I år var det fattigt värre. Kanske mest eftersom förväntningarna var höga. Ett lätt duggregn gjorde inte saken bättre mer än jag blev glad i mössan utan alkohol. Jag har årets finaste mössa!

Själv såg jag fram emot NK's julskyltning. Har minne av att den ska vara fin.
Jo, pyttsan! Såg ut som att de inte hade någon budget alls för denna attraktion (läs misär) i år. Tydligen fick en femteklass ta vad som fanns i källaren från tidigare år och sätta ihop lite på måfå. Det var den bilden jag fick. Dessutom hade de eldrivna moment som var utplacerade på måfå och gjorde att Klas Klättermus verkade gå på speed när han bakade pepparkakor och godis med sin lilla fru och en höna och en tupp helt omotiverat satt och guppade i snön(?).
Små barn (skyltdockor) satt fastfrusna i vinterlandskapet också. I ivern att få en vintrig look så hade barnens kinder frostats så till den milda grad att de såg ut att vara utom all räddning.
Det enda roliga var en lemmelflock i sin håla där allt var guldsprejat, från lemmeldrottningen med överdimentionerad krona, till kottar och nötter (som antagligen representerade deras mat) och ett bling-bling-luciatåg gick genom storkammaren med stjärngossar och allt. Det var pimp-my-crib på högsta nivå och hade inget med resten av julskyltningen att göra, men mina mungipor åkte upp iallafall.

Annars var det fint att se Liseberg uppifrån Gothia hotels fina sky bar. Där åt vi överdimensionerade räkmackor, med RIKTIGA räkor, och drack Stenkullens goda mineralvatten. Det kan man handla för rikskuponger ;-) He he.

Vill också passa på att göra reklam för en underbar fisksoppa som serveras varje torsdag. Med hemgjorda pannkakor och allt.
För tillfället är jag sugen på fisk, mest hela tiden, och på östkusten erbjuds (med få undandtag) mest stekt, panerad fisk som varit fryst. Inget man går i gång på direkt... På min sida av Sverige är fantasin när det kommer till opanerad fisk ganska skral.
Men den här fisksoppan var krämig och vitlökig och det var flera olika sorters fisk i. Den saknade saffran och musslor, men det gjorde inte jag.
Vill ni nu njuta av denna (för mig) himmelska mat så tar ni er, nästa torsdag, till Karins i Gårda på Gårdatorget 1.

Inga kommentarer: